Start - Om oss - Forskning - Föreläsningar och utbildningar - Uppdragsgivare - Böcker/CD - På gång - Information - Kontakt |
Skillnaden mellan problemfokuserat och möjlighetsbaserat lärande kan illustreras på följande sätt. Det problemfokuserade synsättet utgår från problem, svagheter och brister. Problemen identifieras och kartläggs, orsaker till problemen analyseras och frågor koncentreras sedan på hur problemen kan lösas. Det är vanliga steg i många inlärningsmodeller och problemlösningsmetoder. I undervisningsmetoder såsom problembaserad inlärning (PBI) eller problembaserat lärande (PBL) består några av de inledande stegen av att definiera och analysera problemet. PBI karakteriseras av att verklighetsanknutna problematiska situationer utgör utgångspunkten för problembearbetning och är en bas för inlärning.
Utifrån ett möjlighetsbaserat synsätt innebär den verklighetsanknutna situationen att utgå från möjligheter, styrkor och tillgångar och att försöka identifiera och analysera vad som fungerar bra. Ett möjlighetsbaserat förhållningssätt innebär inte att förneka problem eller svagheter. Det handlar i stället om att försöka hitta nya infallsvinklar, nya tankemodeller och metoder för att lösa existerande problem.
I olika sammanhang har jag genomfört en del mindre försök med att stimulera deltagare till att tillämpa ett slags möjlighetsbaserat lärande. Deltagaran säger ofta att det är stimulerande samtidigt som de är ovana att fundera i dessa tankebanor. Reaktionen visar att personer är vana vid traditionella inlärningsmetoder som fokuserar på problem och det som inte fungerar, och att det därför känns lite ovant när man i stället ska börja utgå från ett möjlighetsbaserat lärande.
Copyright © Nova Futura 2010 |